وبلگ  علی اکبر    ویسی

وبلگ علی اکبر ویسی

انتشارات متنوع
وبلگ  علی اکبر    ویسی

وبلگ علی اکبر ویسی

انتشارات متنوع

جشن عید غدیر خم در دنیا چگونه برگزار میشود

شیعیان جهان همزمان با فرا رسیدن عید غدیر خم، جشن باشکوهی را به مناسبت امامت حضرت علی علیه السلام برگزار می‌کنند.
به گزارش نامه نیوز، شیعیان جهان روز هجدهم ذی الحجه را مصادف با خطبه پیامبر اسلام در اعلام جانشینی حضرت علی (ع) پس از خود و آغاز زمامداری نخستین امام شیعیان را جشن می‌گیرند.

شیعیان بین ۲۰ درصد از کل جمعیت مسلمانان جهان و ۳۸ درصد جمعیت مسلمانان خاورمیانه را تشکیل می‌دهند. شیعیان در کشورهای ایران، عراق، لبنان، یمن، بحرین، سوریه، ترکیه، بیشترین تعداد را در اختیار دارند و در دیگر کشورهای اسلامی و غیر اسلامی منطقه و جهان نیز حضور دارند.

در حالی که بر سر امامت حضرت علی و جانشینی وی پس از پیامبر و همچنین واقعه غدیر خم میان اهل تسنن و شیعیان اختلافاتی وجود دارد اما هر ساله شیعیان در کشورهای مختلف جهان عید غدیر خم را جشن می گیرند.

تعطیلی استان‌های شیعه نشین عراق و گلباران حرم حضرت علی

بارگاه حضرت علی (ع)در شهر نجف در عراق یکی از مراکز اصلی برگزاری جشن عید غدیر خم به شمار می رود که در شب و روز این عید، هزاران نفر از شیعیان عراق و دیگر کشورها برای زیارت حرم حضرت علی علیه السلام، نخستین امام شیعیان، به زیارت آن می روند. 

معمولا در عراق و در استان‌های شیعه‌نشین از جمله استان‌های نجف اشرف، واسط، دیوانیه، ذی‌قار، میسان، المثنی و کربلا ادارات و مراکز دولتی به مناسبت این عید تعطیل اعلام می شوند. این در حالی است که این عید به طور رسمی در این کشور تعطیل رسمی نیست.

سالانه بیش از یک میلیون نفر از حرم حضرت علی علیه السلام در شهر نجف اشرف زیارت می کنند.

شیعیان عراق بزرگترین جمعیت مذهبی این کشور را تشکیل می دهند که جمعیتی بالغ بر ۶۵٪ از کل جمعیت عراق را در اختیار دارند. عراق نزدیک به 35 میلیون نفر جمعیت دارد.

جشن عید غدیر در شهرهای مختلف امارات 

عید غدیر نیز همانند دیگر کشورهای مسلمان منطقه در کشور امارات متحده عربی و از سوی شیعیان این کشور گرامی داشته می شود و در شب و روز این عید مراسم جشن باشکوهی در مساجد و حسینیه ها برپا می شود.

امارات متحده عربی به عنوان یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس جمعیتی بالغ بر بیش از 800 هزار شیعه را در خود جای داده است. جمعیتی که 16 درصد از کل جمعیت این کشور را تشکیل می دهد.

امارات متحده عربی بیش از 4 میلیون نفر مسلمان جمعیت دارد.

معمولا در امارات متحده عربی مراسم جشن عید غدیر در دوبی به مدت دو شب متوالی در مسجد امام حسین (ع) و در باشگاه ایرانیان، حسینیه گراشی‌ها و لاری‌ها، حسینیه پاکستانی‌ها و بحرینی‌ها برگزار می‌شود.

هم چنین جشن عید غدیر در ابوظبی در مسجد رسول اعظم و حسینیه بحرینی‌ها وحسینیه ایرانی‌ها برگزار می‌شود.

به مناسبت عید غدیر مراسم جشنی نیز در شهرهای شارجه، العین، راس الخیمه و فجیره برگزار می‌شود.

«غدیر» در یمن و افغانستان

یمن و افغانستان به عنوان دو کشور مسلمان که جمعیت قابل توجهی از شیعیان را در خود جای داده اند نیز مراسم جشن عید غدیرخم را هر ساله با شکوه هرچه بیشتر برگزار می کنند.

جشن های مربوط به عید غدیر خم هر ساله از سوی شیعیان حوثی زیدیه یمن در شهرهای صعده، صنعا، ذمار، أب، حجه و.... در مساجد و حسینیه ها برگزار می شود.

۴۲ درصد از جمعیت ۲۲ میلیون نفری یمن را شیعیان تشکیل می‌دهند.

از سوی دیگر، هر ساله عید غدیر در مناطق مختلف افغانستان، خصوصا در کابل پایتخت و شهر مزارشریف که آرامگاه منسوب به حضرت علی (ع) در آنجا قرار دارد گرامی داشته می شود.

مردم افغانستان خصوصا شیعیان این کشور عید غدیر را عید ولایت و امامت حضرت علی (ع) داماد و پسر عموی رسول گرامی اسلام می دانند. عید غدیر همچون دیگر اعیاد اسلامی برای مردم افغانستاان از اهمیت خاصی برخوردار است.

بستن پیمان برادری و اخوت یکی از آداب پسندیده مردم افغانستان است که در این روز با یکدیگر پیوند برادر دینی می بندند.

90% از مردم افغانستان مسلمان هستند که حدود ۱۰-۱۹٪ درصد از آنان را شیعیان تشکیل می دهند.

جشن با شکوه «عید غدیر» در فرانسه، انگلیس، کانادا، آلمان و آمریکا

شیعیان در کشورهای آمریکایی و اروپایی نیز فرارسیدن عید غدیرخم را با حضور در مراکز اسلامی و مساجد جشن می گیرند.

بر این اساس در شهرهای مختلف اروپایی جشنی در این باره برگزار می شود. شیعیان شهر «فورتسهایم» در جنوب آلمان با پخش شیرینی‌های خانگی و شعرخوانی، اجرای تواشیح و سخنرانی این جشن را برگزار می کنند.

همچنین شیعیان در سیاتل آمریکا نیز در میان برودت هوا و بارش باران با پخش شیرینی و دادن عیدی به کودکان خود این عید را گرامی‌ می دارند.


همچنین در ونکوور کانادا شیعیان اقدام به برگزاری مراسم عید غدیر می کنند.

از سوی دیگر انجمن اسلامی الغدیر نیز جشن بزرگ عید غدیر خم را در شهر «مونتروی» برگزار می کنند.

همچنین جشن عید خجسته و سعید غدیر خم، عید امامت و ولایت در محل مرکز اسلامی انگلیس در لندن و با حضور جمعی از هموطنان و مسلمانان ساکن انگلستان برگزار می شود.

اطلاعاتی در باره عید غدیر خم

در غدیر خم چه اتفاقی افتاد؟

پس از پایان مراسم حج در سال دهم هجرت، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله از مکه به سوی مدینه حرکت کرد. هنگامی که کاروان به منطقه‌ای به نام غدیر خم (در نزدیکی جحفه) رسید، جبرئیل از سوی خداوند، به پیامبر وحی فرستاد که:« یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک و ان لم تفعل فما بلغت رسالته »؛ _سوره مائده، آیه 67_ (ای فرستاده ما؛ تمام آنچه را که از طرف پروردگارت بر تو نازل شده است، به مردم ابلاغ کن؛ و اگر این کار را نکنی رسالت خود را انجام نداده‌ای.) 

پیامبر که از لحن آیه، متوجه اهمیت این مأموریت شده بود، دستور داد کاروان متوقف شود. آنان که جلوتر بودند برگشتند و آنان که عقب تر بودند، به کاروان رسیدند. 
هوا به شدت گرم بود و مردم قسمتی از عبای خود را روی سر انداخته بودند. برای پیامبر در زیر یکی از درختان سایبان زدند. پیامبر نماز ظهر را به جماعت خواند و آن‌گاه بالای یک بلندی که از جهاز شتران درست شده بود رفت و در برابر دیدگان ده‌ها هزار نفر از کاروانیان خطبه‌ای را با صدای رسا ایراد فرمود. 

او در این خطبه به مردم یادآور شد که به زودی دعوت حق را لبیک می‌گوید و از میان آنها می‌رود. رسول خدا صلی الله علیه و آله در ضمن سخنانش چندین بار از مردم اعتراف گرفت که او در راه رسالت الهی‌اش کوشیده است. 
آن گاه فرمود:« من در میان شما دو چیز نفیس و گرانبها می‌گذارم: یکی کتاب خدا که یک طرف آن در دست خداست و طرف دیگر آن در دست شما؛ و دیگری عترت و اهل بیت من. خداوند به من خبر داد که این دو یادگار هرگز از هم جدا نخواهند شد. هان ای مردم! از قرآن و عترت من تخطی نکنید و در عمل به دستورات‌شان کوتاهی نکنید که هلاک می‌شوید.» 

آن گاه دست علی علیه السلام را گرفت و آن قدر بلند کرد که سفیدی زیر بغل هر دو برای مردم نمایان شد. او را به مردم معرفی کرد و از مردم پرسید:« بر مومنان چه کسی از خود آنها سزاوارتر است؟» 
همگی پاسخ دادند:« خدا و پیامبر او بهتر می‌دانند.» 
پیامبر فرمود:« خداوند مولای من است و من مولای مومنان؛ و من بر آنها از خودشان سزاوارترم.»
آن‌گاه فرمود:« من کنت مولاه فهذا علی مولاه »؛ (هرکس من مولای او هستم، این علی مولای اوست.) و این جمله را سه بار تکرار کرد و چنین ادامه داد:« اللهم وال من والاه و عاد من عاداه و احب من احبه و ابغض من ابغضه و انصر من نصره و اخذل من خذله و ادر الحق معه حیث دار » (بار خدایا! کسانی را که علی را دوست دارند دوست بدار و کسانی را که با او دشمنند دشمن بدار. خدایا یاران علی را یاری کن، دشمنانش را خوار و ذلیل کن و او را محور حق قرار بده. ) 

آن گاه فرمود:« ای مردم! اکنون جبرئیل نازل شد و این آیه را آورد: الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا؛ سوره مائده، آیه 3، (امروز دین شما را کامل کردم و نعمت خود را بر شما تمام نمودم و اسلام را به عنوان آیین جاودان شما پذیرفتم.) 
پیامبر صدای خود را به تکبیر بلند کرد و فرمود:« خدا را سپاسگزارم که آیین خود را کامل کرد و نعمتش را به پایان رساند و از وصایت و ولایت و جانشینی علی پس از من خشنود گشت.» 

پس از این سخنان، از بالای جهاز شتر فرود آمد و به علی دستور داد در خیمه بنشیند تا مردم با او بیعت کنند. پیش از همه‌ی افراد، ابوبکر و عمر به حضرت علی علیه السلام تبریک گفتند و او را مولای خود خواندند. 
پس از آنها نیز تمام مسلمانان به دستور پیامبر خدا با عنوان عنوان امیرالمؤمنین به حضرت علی علیه السلام سلام و با او بیعت کردند.
+ نوشته شده در  چهارشنبه هجدهم آبان ۱۳۹۰ساعت 16:45  توسط محمد صالح موسی پور  |  نظر بدهید 

دانلود کتاب خطابه غدیر

برای دانلود این کتاب ارزشمند بر روی لینک دانلود کلیک کرده و پس از اتمام دانلود از این کتاب ارزشمند بهره مند شوید.

کتاب خطابه غدیر

+ نوشته شده در  چهارشنبه هجدهم آبان ۱۳۹۰ساعت 16:42  توسط محمد صالح موسی پور  |  نظر بدهید 

جشن عید غدیر

عید تاریخی آل محمد علیهم السلام

روز غدیر در واقع عید آل محمد علیهم السلام و روز جشن اهل بیت است، و به همین علت تأکید خاصی از سوی ائمه علیهم السلام بر جشن گرفتن و اظهار شادی در این روز وارد شده است.

شخصی یهودی که در مجلس عمر حاضر بود گفت: اگر آیه «الْیَوْمَ اَکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ ...» که در روز غدیر نازل شده است در امت ما نازل شده بود، ما روز نزول آن را عید می گرفتیم.

بدون شک عید گرفتن غدیر به معنای زنده نگه داشتن آن روز تاریخی در دل های شیعیان و یادآوری محتوای آن است.

گرامی داشتِ یادبود غدیر

گرامی داشتِ یادبود سالانه غدیر، تجدید خاطره آن و بیعت مجدد با امیرالمؤمنین علیه السلام است، که از زمان ائمه علیهم السلام تا کنون همواره برگزار شده است. سالانه هزاران نفر در شب و روز غدیر در حرم امیرالمؤمنین علیه السلام حضور یافته اند و بَندِ رِقّیَّتِ او را زینت گردن خود ساخته اند و به صاحب اختیاری مطلق او بر همه هستی شان بالیده و این را به مانند بیعت با فرزندش حضرت قائم آل محمدعجل اللّه فرجه تلقی کرده اند.

زیارت مفصل غدیر یادگار امام هادی علیه السلام

امام هادی علیه السلام در سالی که مُعْتَصِم عباسی آن حضرت را از مدینه به سامرا تبعید کرد، در روز غدیر به نجف آمدند و در حرم جدشان امیرالمؤمنین علیه السلام حضور یافتند و زیارت مفصلی خطاب به آن حضرت انشا فرمودند. این زیارت دوره کاملی از عقاید شیعه و منشور ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام و فضایل و سوابق و محنت های آن حضرت است.

جشن امام رضا علیه السلام در روز غدیر

امام رضا علیه السلام در روز غدیری روزه گرفتند و برای افطار عده ای را دعوت کردند، و برای آنان سخنان مفصلی درباره غدیر فرمودند و به منازل آنان هدایایی فرستادند.

دعا، تجدید پیمان و بیعت

دعاهای مختصر و مفصلی برای روز غدیر وارد شده که غدیریان با خواندن آنها به نوعی با خدا و رسول و ائمه علیهم السلام تجدید پیمان می کنند. خواندن این متون نورانی را می توان به مثابه «بیعت» و «تجدید بیعت» برای کسانی به حساب آورد که در غدیر حاضر نبوده اند و پس از قرن ها آرزوی حضور در آن مراسم با شکوه را داشته اند.

مضامین والای این دعاها، در قالب شکرگزاری و اظهار عقاید شیعه درباره ولایت اهل بیت علیهم السلام و دعا برای آینده است.

دعاهای غدیری

مضامین بعضی از دعاهای روز غدیر که در کتاب های ادعیه آمده چنین است:

سپاس خدای را که فضیلتِ این روز را به ما شناسانید و حرمت آن را بما فهمانید، و با معرفتِ آن به ما شرافت داد.

ـ خداوندا، ما ندایِ منادیِ ایمان را اجابت کردیم. که آن منادی پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم بود و ندایِ او ولایت بود.

ـ خدایا، تو را شکر که بعد از پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم ما را به امامان علیهم السلام هدایت کردی که مایه کمال دین و تمام نعمت بودند، و با این هدایت اسلام را به عنوان دین برای ما پسندیدی.

ـ خدایا ما تابع پیامبر و امیرالمؤمنین علیهماالسلام هستیم، و به جِبت و طاغوت و بُت های چهارگانه و پیروان آنها کفر می ورزیم، و از هر کس که از اول تا آخر روزگار، آنان را دوست بدارد بیزاریم. خدایا، ما را با امامانمان محشور فرما.

ـ خدایا، ما از هر کس که با امامان روی جنگ داشته باشد، بیزاریم.

ـ خدایا، این روزی که ما را به آن گرامی داشته ای مبارک فرما، و ما را در ولایت ثابت قدم بدار، و ایمانِ ما را ناپایدار مخواه و ما را از کسانی قرار ده که از دعوت کنندگان به دوزخ بیزارند.

ـ خدایا، ما را توفیقِ همراهی با حضرت مهدی علیه السلام و حضور در تحت لوایش عنایت فرما.

 

منبع:سایت پایگاه حوزه

+ نوشته شده در  چهارشنبه هجدهم آبان ۱۳۹۰ساعت 15:57  توسط محمد صالح موسی پور  |  نظر بدهید 

اعمال عید غدیر خم

در باب عید غدیرآمده است:

روز عید غدیر عید الله الاکبر و عید آل محمّد(ص) است و در روایتی از امام صادق(ع) آمده است که از آنجناب پرسیده شد آیا مسلمانان را غیر از جمعه و فطر و قربان عیدی هست؟

فرمودند:آری. عیدی هست که حرمتش از همۀ اعیاد بیشتر است.

راوی گفت: کدام عید است؟

حضرت فرمودند: روزی است که پیامبر(ص) امیر المومنین علی(ع) را به جانشینی خود نصب فرمود و اعلام کرد: هر که من مولا و آقای اویم، پس علی مولا و آقا و پیشوای اوست و آن روز هیجدهم ذی الحجه است.

راوی گفت: در آن روز چه کار باید انجام داد:

فرمود: باید روزه بدارید و عبادت کنید و محمد و آل محمد(ص) را یاد کنید و بر ایشان صلوات فرستید. رسول خدا(ص)، علی(ع) را وصیّت کرد که این روز را عید گرداند و هر پیامبری به جانشین خویش وصیّت می کرد این روز را عید گرداند.

و در حدیثی از امام رضا(ع) خطاب به ابن ابی نصر بزنطی آ مده است که فرمود: ای پسر ابی نصر! هر کجا که باشی بکوش روز عید غدیر نزد قبر مطهّر حضرت امیر المومنین حاضر شوی. به درستی که خداوند می آمرزد در این روز از هر مرد و زن مومن گناه شصت سال ایشان را؛ و از آتش دوزخ آزاد می کند دو برابر آنچه که در شبهای قدر و فطر و ماه رمضان آزاد کرده است و پرداخت یک درهم در این روز به برادران مومن برابر با هزار درهم در اوقات دیگر است؛ و در این روز به برادران مومن خود نیکی و احسان کن و هر مرد و زن مومن را شاد گردان. به خدا سوگند اگر مردم فضیلت این روز را چنان که باید بدانند، هر آینه فرشتگان با ایشان هر روز ده مرتبه مصافحه کنند.

 

برای این روز شریف اعمال زیادی وارد شده که ما به اختصار به بعضی از این اعمال اشاره می کنیم. (جهت تفصیل بیشتر به کتاب شریف مفاتیح الجنان مراجعه شود.)

1- روزه.

2- غسل کردن.

3- زیارت حضرت علی(ع) که یکی از آنها زیارت "امین الله" است.

4- خواندن دعای "ندبه".

5- چون مؤمنی را ملاقات کند، این تهنیت را بگوید: «الحمد الله الذی جعلنا من المتمسّکین بولایه امیر المومنین و الائمه المعصومین علیهم السلام.»

 

و برای این امور فضیلت بسیاری ذکر شده است:

پوشیدن لباسهای نیکو - زینت کردن - استعمال بوی خوش - شادی کردن و شاد نمودن شیعیان امیر المومنین - گذشت از تقصیر شیعیان - برآوردن حاجت آنان - صله رحم - اطعام اهل ایمان - شکر و سپاس به خاطر نعمت بزرگ ولایت و... 

+ نوشته شده در  چهارشنبه هجدهم آبان ۱۳۹۰ساعت 15:56  توسط محمد صالح موسی پور  |  نظر بدهید 

عید غدیر در سیره اهل بیت

غدیر، تنها نه به عنوان «روزى تاریخى‏» ، بلکه به عنوان یک‏«عید اسلامى‏» مطرح است. عید بودن آن نیز، مراسم و سنتهاى خاصى‏را مى‏طلبد و نه تنها باید آن را عید دانست، بلکه باید آن را عید گرفت و به شادمانى پرداخت و به عنوان تعظیم شعائر دینى، آن‏را بزرگ داشت و برشکوه آن افزود، تا ارزشهاى نهفته در این روزعظیم، همواره زنده بماند و سیره معصومین(علیهم السلام)احیاگردد. 

مسابقه «غدیر» و «عیدگرفتن‏» این روز مقدس، به زمان ‏پیامبراکرم(ص)مى‏رسد. در دوران ائمه دیگر نیز این سنت دینى‏ادامه داشته و امینان وحى الهى، همچون امام صادق(ع)و امام‏رضا(ع)آن را آشکار ساخته و یادش را گرامى و زنده نگه مى‏داشتند. پیش از آنان نیز، امیرالمومنین(ع)احیاگر این عید بود. 

رمز عید بودن «غدیر» نیز، کمال دین و اتمام نعمت در سایه‏تداوم خط رسالت در شکل و قالب امامت‏ بود. به فرمان پیامبر خدا(ص)مسلمانان مامور شدند «ولایت‏» را به‏صاحب ولایت تبریک گویند و با آن حضرت بیعت کنند. رسول خدا نیزبراین نعمت الهى شادمانى کرد و فرمود: «الحمدلله الذى فضلناعلى جمیع العالمین.» 

آیه قرآن که به صراحت، این روز را روز اکمال دین و خشنودى‏پروردگار از این واقعه و این تعیین وصى دانسته، رمزدیگرى ازعید بودن غدیرخم است. فرخندگى این روز و عظمت این مراسم و عیدبودن غدیر، در آن روز و لحظه برهمگان روشن بود. این نکته راحتى «طارق بن شهاب‏» مسیحى که در مجلس عمربن خطاب حضور داشت،فهمیده بود که گفت: اگر این آیه(الیوم اکملت لکم‏دینکم...)(مائده / 3) در میان ما نازل شده بود، روز نزول آیه‏را عید مى‏گرفتیم. هیچ یک از حاضران نیز حرف او را رد نکردند. خود عمر نیز سخنى گفت که به نوعى پذیرش حرف او بود. 

عید گرفتن غدیر 

غدیر، تنها نه به عنوان «روزى تاریخى‏» ، بلکه به عنوان یک‏«عید اسلامى‏» مطرح است. عید بودن آن نیز، مراسم و سنتهاى خاصى‏را مى‏طلبد و نه تنها باید آن را عید دانست، بلکه باید آن را عید گرفت و به شادمانى پرداخت و به عنوان تعظیم شعائر دینى، آن‏را بزرگ داشت و برشکوه آن افزود، تا ارزشهاى نهفته در این روزعظیم، همواره زنده بماند و سیره معصومین(علیهم السلام)احیاگردد. 

همه این ویژگیها براى این روز بزرگ، موقعیتى والا و ارزشمندپدید آورد، آنچنان که رسول خدا(ص)و ائمه هدى و مومنانى که پیروآنان بودند، از موقعیت این روز شادمان بودند. مقصود ما از«عیدگرفتن‏» این روز نیز همین است. خود حضرت رسول نیز به این‏نکته اشاره و تصریح فرموده است، از جمله در روایتى که ‏مى‏فرماید: «روز غدیرخم، برترین اعیاد امت من است، روزى است که خداى‏متعال مرا فرمان داد تا برادرم على‏بن ابى‏طالب را به عنوان‏پرچمى هدایتگر براى امتم تعیین کنم که پس از من به وسیله اوراهنمایى شوند، و آن، روزى است که خداوند در آن روز، دین راکامل ساخت و نعمت را بر امتم به کمال و تمام رساند و اسلام رابه عنوان دین، برایشان پسندید.» 

کلام دیگر پیامبر(ص)که فرموده بود: «به من تهنیت‏بگویید، به‏من تهنیت‏بگویید.» نیز نشان دهنده همین عید بودن روز غدیر درکلام حضرت رسول است. 

خود امیرالمومنین(ع)در ادامه خط پیامبر، این روز را عید گرفت‏و در سالى که روز جمعه با روز غدیر مصادف شده بود، در ضمن خطبه‏ عید فرمود: «خداوند متعال براى شما مومنان، امروز دو عید بزرگ وشکوهمند را مقارن قرار داده است که کمال هرکدام به دیگرى است،تا نیکى واحسان خویش را در باره شما کامل سازد و شما را به راه‏رشد برساند و شما را دنباله‏رو کسانى قرار دهد که بانور هدایتش‏روشنایى گرفته‏اند و شما را به راه نیکوى خویش ببرد و به نحوکامل از شما پذیرایى کند. پس جمعه را محل گردهمایى شما قرارداده و به آن فراخوانده است، تا گذشته را پاک سازد و آلودگیهاى‏جمعه تا جمعه را بشوید، نیز براى یادآورى مومنان و بیان خشیت‏تقوا پیشگان مقرر ساخته است و پاداشى چند برابر پاداشهاى‏مطیعان در روزهاى دیگر قرار داده و کمال این عید، فرمانبردارى‏از امرالهى و پرهیز از نهى او و گردن نهادن به طاعت اوست. پس‏توحید خدا، جز با اعتراف به نبوت پیامبر(ص)پذیرفته نیست و دین،جز با قبول ولایت‏به امر الهى قبول نمى‏شود و اسباب طاعت‏خدا جزبا چنگ زدن به دستگیره‏هاى خدا و اهل‏ولایت، سامان نمى‏پذیرد. 

خداوند در روز غدیر، برپیامبرش چیزى نازل کرد که بیانگراراده‏اش در باره خالصان و برگزیدگان است و او را فرمان داد که‏پیام را ابلاغ کند و از بیماردلان و منافقان هراس نداشته باشد وحفاظت او را عهده دار باشد... . 

(تا آنجا که فرمود:)رحمت‏ خدا برشماباد! پس از پایان این‏تجمع، به خانه‏ها برگردید و به خانواده خود، وسعت و گشایش دهیدو به برادران خود نیکى کنید و خداوند را بر نعمتى که ارزانى‏تان‏کرده، سپاس گویید. باهم باشید، تا خداوند هم متحدتان سازد، به‏یکدیگر نیکى کنید، تا خداوند هم الفت‏شما را پایدار کند، ازنعمت الهى به یکدیگر هدیه دهید، آن گونه که خداوند برشما منت‏نهاده و پاداش آن را در این روز، چندین برابر عیدهاى گذشته وآینده قرار داده است. نیکى دراین روز، ثروت را مى‏افزاید و عمررا طولانى مى‏کند. ابراز عاطفه و محبت‏به هم در این روز، موجب‏رحمت و لطف خدا مى‏شود. تا مى‏توانید، در این روز از وجودتان خرج‏خانواده و برادرانتان کنید و در برخوردها و ملاقاتها ابرازشادمانى و سرور کنید... » 

آیین عید غدیر و ائمه 

ائمه اهل‏بیت(علیهم السلام)، این روز را شناخته و شناسانده وآن را عید نامیدند و همه مسلمانان را به عیدگرفتن آن دستوردادند و فضیلت آن روز و ثواب نیکوکارى در آن را بیان کردند. 

فرات بن احنف مى‏گوید: به امام صادق(ع)عرض کردم: جانم فدایت! 

آیا مسلمانان عیدى برتر از عید فطر و قربان و جمعه و روز عرفه‏دارند؟ فرمود: آرى! با فضیلت‏ترین، بزرگترین و شریفترین روز عیدنزد خداوند، روزى است که خدا دین را در آن کامل ساخت وبرپیامبرش محمد(ص)این آیه را نازل فرمود: (الیوم اکملت لکم‏دینکم و اتممت علیکم نعمتى و رضیت لکم الاسلام دینا)گفتم: آن‏کدام روز بود؟ فرمود: هرگاه یکى از پیامبران بنى‏اسرائیل‏مى‏خواست جانشین خود را تعیین کند و انجام مى‏داد، آن روز را عیدقرار مى‏دادند. آن روز، روزى است که پیامبر اکرم(ص)على(ع)را به‏عنوان هادى امت نصب کرد و این آیه نازل شد و دین کامل گشت ونعمت‏خدا بر مومنان، تمام‏شد. گفتم: آن روز، کدام روز از سال‏است؟ فرمود: روزها جلو و عقب مى‏افتد، گاهى شنبه است، گاهى یک‏شنبه، گاهى دوشنبه، تا... آخر هفته. گفتم: در آن روز، چه کارى‏سزاوار است که انجام دهیم؟ فرمود: آن روز، روز عبادت و نماز وشکر و حمد خداوند و شادمانى است، به خاطر منتى که خدا بر شمانهاد و ولایت ما را قرار داد. دوست دارم که آن روز را روزه ‏بگیرید. 

حسن بن راشد از امام صادق(ع)روایت مى‏کند که: به آن حضرت عرض‏کردم: جانم فدایت! آیا مسلمانان را جز عید فطر و قربان، عیدى‏است؟ فرمود: آرى اى حسن! بزرگتر و شریف‏تر از آن دو. پرسیدم: چه‏ روزى است؟ فرمود: روزى که امیرالمومنین(ع)به عنوان نشانه ‏راهنما براى مردم منصوب شد. گفتم: فداى شما! در آن روز چه کارى‏سزاوار است که انجام دهیم؟ فرمود: روزه مى‏گیرى و برپیامبر ودودمانش درود مى‏فرستى و از آنان که در حقشان ستم کردند، به‏درگاه خدا تبرى مى‏جویى. همانا پیامبران الهى به اوصیاء خویش‏دستور مى‏دادند روزى را که جانشین تعیین شده، «عید» بگیرند. پرسیدم: پاداش کسى که آن روز را روزه بگیرد چیست؟ فرمود: برابربا روزه شصت ماه است. 

عبدالرحمان بن سالم نیز از پدرش روایت کرده که: از حضرت‏صادق(ع)پرسیدم: آیا مسلمانان غیر از جمعه، قربان و فطر، عیدى‏دارند؟ فرمود: آرى، عیدى محترم‏تر. گفتم: چه روز؟ فرمود: روزى‏که حضرت رسول(ص)، امیرالمومنین(ع)را به امامت منصوب کرد وفرمود: «من کنت مولاه فهذا على مولاه‏» . عرض کردم: آن روز، چه‏روزى است؟ فرمود: به روزش چه کاردارى؟ سال در گردش است، ولى آن‏روز، هیجدهم ذى‏حجه است. پرسیدم: در آن روز شایسته است چه کارى‏انجام شود؟ فرمود: در آن روز، با روزه و عبادت و یادکردن محمدو آل محمد، خداوند را یاد مى‏کنید. همانا پیامبراکرم(ص) توصیه‏فرمود که مردم این روز را عیدبگیرند. پیامبران همه چنین‏مى‏کردند و به جانشینان خود وصیت مى‏کردند که روز تعیین جانشین‏را عید بگیرند. 

امام صادق(ع)نیز روزه غدیرخم را برابر با صد حج و عمره مقبول‏نزد خداوند مى‏دانست و آن را «عید بزرگ خدا» مى‏شمرد. 

در «خصال‏» صدوق از مفضل بن عمر روایت‏شده که: به حضرت‏صادق(ع)عرض کردم: مسلمانان چند عید دارند؟ فرمود: چهارعید. گفتم: عید فطر و قربان و جمعه را مى‏دانم. فرمود: برتر از آنهاروز هیجدهم ذى‏حجه است. روزى که پیامبرخدا(ص)، (دست)حضرت‏امیر(ع)را بلند کرد و او را حجت‏بر مردم قرار داد. پرسیدم: دراین روز، چه باید بکنیم؟ فرمود: با آنکه هرلحظه باید خدا راشکر کرد، ولى دراین روز، به شکرانه نعمت الهى باید روزه گرفت. انبیاى دیگر نیز این گونه به اوصیاى خود سفارش مى‏کردند که روزمعرفى وصى را روزه بدارند و عید بگیرند. 

در حدیث دیگرى در «مصباح‏» شیخ طوسى‏» امام صادق(ع)آن روزرا روزى عظیم و مورد احترام معرفى کرده است که خداوند حرمت آن‏را برمومنان گرامى داشته و دینشان را کامل ساخته و نعمت رابرآنان تمام نموده است و در این روز، با آنان عهد و میثاق خویش‏را تجدید کرده است. امام، غدیرخم را روز عید و شادمانى و سرورو روز روزه شکرانه دانسته که روزه‏اش معادل شصت ماه از ماههاى‏حرام(محرم، رجب، ذى قعده و ذى حجه)است. 

در حدیثى دیگر است که، حضرت صادق(ع)در حضور جمعى از هواداران‏و شیعیانش فرمود: آیا روزى را که خداوند، با آن روز، اسلام رااستوار ساخت و فروغ دین را آشکار کرد و آن را براى ما و دوستان‏و شیعیانمان عید قرار داد، مى‏شناسید؟ گفتند: خدا و رسول وفرزند پیامبر داناتر است، آیا روز فطر است؟ فرمود: نه. گفتند: روز قربان است؟ فرمود: نه، هرچند این دو روز، بسیار مهم وبزرگند، اما روز «فروغ دین‏» از اینها برتر است، یعنى روزهیجدهم ذى حجه... . فیاض بن محمدبن عمر طوسى در سال 259(درحالى که خودش 90 سال داشت.)گفته است که حضرت رضا(ع) را در روزغدیر ملاقات کردم، درحالى که در محضر او جمعى از یاران خاص وى‏بودند و امام(ع)آنان را براى افطار نگاه داشته بود و به‏خانه‏هاى آنان نیز طعام و خلعت و هدایا، حتى کفش و انگشترفرستاده بود و وضع آنان و اطرافیان خود را دگرگون ساخته بود وپیوسته فضیلت و سابقه این روز بزرگ را یاد مى‏فرمود. 

محمدبن علاء همدانى و یحیى بن‏جریح بغدادى مى‏گویند: ما به قصد دیدار احمدبن اسحاق قمى (از اصحاب امام عسکرى«ع‏») درشهر قم به درخانه‏اش رفته، در زدیم. دخترکى آمد. از او درباره احمدبن اسحاق پرسیدیم. گفت: او مشغول عید خودش است، امروزعید است. گفتیم: سبحان الله! عید شیعیان چهارتاست: عیدقربان،فطر، غدیر و جمعه. این نیز نشان دهنده سیره عملى بزرگان شیعه، نسبت‏به این روزفرخنده است. 

امید است که جامعه شیعى، با اهتمام ورزیدن به عید ولایت ورهبرى، رشد خودشان را نشان دهند و با تکریم این حبل المتین‏استوار شیعه، دین خویش را نسبت‏به بنیادهاى اعتقادى ادا کنند. 

منبع:ماهنامه کوثر،شماره 37

+ نوشته شده در  چهارشنبه هجدهم آبان ۱۳۹۰ساعت 15:55  توسط محمد صالح موسی پور  |  نظر بدهید 

داستان کامل واقعه غدیر خم

از آغاز ذی‌القعده سال دهم هجری که آخرین سال زندگانی پیامبر بود، به همه مناطق مسلمان‌نشین و ایل‌ها و قبیله‌های مسلمان عربستان خبر داد که وی در این ماه به مکه معظمه خواهد رفت و حج به‌جای خواهد آورد و بدین‌ترتیب بزرگ‌ترین اجتماع مسلمانان شکل گرفت، که به حجةالوداع معروف است.

با پایان حج محمد به سرعت دستور حرکت جهت اجتماع در غدیر خم را دادند. حتی ۱۲۰۰۰ از اهل یمن - که برای رفتن به وطن خود باید راه دیگری را می‌رفتند - به دستور او با کاروان مسلمانان همراه شدند.

در میان راه مکه و مدینه در غدیر خم، آیه قرآن فروفرستاده شد:

«ای پیامبر! آن چه را از سوی پروردگارت بر تو نازل شده [به مردم] برسان. اگر این کار را نکنی، رسالت الهی را به انجام نرسانده‌ای و خداوند از مردم نگاهت خواهد داشت.»

در پی نزول این آیه، پیامبر دستور داد همه کاروانیان در آن محل گرد هم آیند، و در همان‌جا پیامبر خطابهٔ طولانی غدیر را ایراد کرد.


برخی بخش‌های این سخنرانی- که به گفته شیعیان در معرفی مقام علی است - چنین است:[منبع تاریخی این خطبه کدامست؟]

«ای مردم! بدانید که خداوند علی را ولی و امام شما قرار داده و اطاعت او را بر مهاجران و انصار و کسانی که به نیکی از آنان پیروی کنند، و بر شهری و روستایی و عجم و عرب و آزاد و مملوک و بزرگ و کوچک و سفید و سیاه واجب کرده‌است. آگاه باشید که «امیر المؤمنین» غیر از این برادرم کسی نیست و پیشوایی مؤمنان پس از من بر کسی جز او روا نخواهد بود. او جانشین من در امتم و پیشوای کسانی است که به من ایمان آورده‌اند و نیز جانشین من در تفسیر کتاب خدا است. خداوند دین شما را به واسطه امامت او کامل گردانید. به دستورات او گوش فرا دهید تا در سلامت بمانید و از او پیروی کنید تا هدایت شوید. ای مردم! من «صراط مستقیم»ام، که خداوند شما را به پیروی آن امر فرموده‌است. آن‌گاه پس از من، علی و پس از او، فرزندانم از نسل او. 

من [از جانب خداوند] دستور یافته‌ام که از شما درباره آن‌چه که از سوی خداوند درباره علی امیرالمؤمنین و اوصیای پس از او آوردم، بیعت بگیرم و دست شما را بفشارم. خداوند به من دستور داده که از زبان‌های شما در مورد آنچه بیان نمودم - راجع به علی امیر المؤمنین و امامانی که پس از او می‌آیند و از من و از اویند، اقرار زبانی بگیرم و چنان که خبرتان دادم، نسل من از صلب علی است. همگی بگویید: شنیدیم و اطاعت می‌کنیم و خرسندانه - در مقابل آن چه از سوی پروردگار ما و خویش دربارهٔ امامت علی امیرالمؤمنین و امامانی که از صلب او به دنیا می‌آیند، به ما رساندی - سر تسلیم فرود می‌آوریم. بر این باور زنده‌ایم و با آن می‌میریم و با آن [در قیامت] محشور می‌شویم. تغییر نمی‌دهیم و تبدیل و انکار نمی‌کنیم، تردید به دل راه نمی‌دهیم و از این باور برنمی‌گردیم و پیمان نمی‌شکنیم.

 »

پس از پایان خطابه، این آیه بر پیامبر فرو فرستاده شد:

امروز کافران از دین شما ناامید شدند. پس از آنان نهراسید و از من (پروردگار) بترسید. امروز دینتان را برایتان کامل کردم و نعمتم را بر شما تمام داشتم و اسلام را به‌عنوان دینتان پسندیدم.

مراسم بیعت مسلمانان با پیامبر و علی ‏سه روز طول کشید و حتی بانوان با قراردادن دست خود در ظرف بزرگ آبی که در سوی دیگر آن در درون خیمه، دست علی قرار داشت، بیعت خود را اعلام می‌کردند.

در دیدگاه شیعه، منافقین که گروه قابل‌توجهی را تشکیل می‌دادند، در ماجرای غدیر و به اراده الهی، نتوانستند نیات خود را آشکار و عملی کنند؛ اما در میان جمعیت شبهه‌افکنی‌هایی نسبت به اقدام پیامبر انجام می‌دادند و شخصی به نام «حارث فهری» را تحریک کردند تا نزد رسول بیاید و برخلاف همه تصریحات حضرت در ضمن خطبه، سؤال کند که آیا آن چه درباره علی بن ابی طالب گفتی از جانب پروردگار بود یا از جانب خود؟ پیامبر در پاسخ فرمودند: «خداوند به من وحی کرده‌است و واسطه میان من و خدا جبرئیل است و من اعلام‌کننده پیام خدا هستم و بدون اجازهٔ پروردگارم، خبری را اعلام نمی‌کنم.»

 

منبع:سایت ویکیپدیا

+ نوشته شده در  چهارشنبه هجدهم آبان ۱۳۹۰ساعت 15:53  توسط محمد صالح موسی پور  |  نظر بدهید 

واقعه غدیر خم

غدیر خم نام ناحیه‌ای میان مکه و مدینه است که پیامبر اسلام در حجةالوداع، علی را «ولی» پس از خود اعلام کرد. ۱۸ ذی‌الحجه، سال‌روز این واقعه میان شیعیان به عید غدیر خم شهرت دارد.

محمد، پیامبر اسلام در بازگشت از آخرین حج خود همه مسلمانانی که در حج شرکت داشتند را در غدیر خم جمع کرد و شیعیان معتقدند که او در آنجا علی بن ابی‌طالب را به‌عنوان وصی و برادر و جانشین خود از جانب الله معرفی کرد. عبارت معروف «هر آن‌کس که من مولای او هستم، پس علی مولای اوست» قسمتی از خطابه بلند غدیر می‌باشد. گرچه در تفسیر حدیث غدیر خم در بین شیعه و سنی اختلاف وجود دارد. اهل سنت تنها اظهار نزدیکی پیامبر به علی و دوستی با او رامی‌دانند و اظهار خواسته اش که علی به عنوان پسر عمو و فرزند خوانده اش جانشین او در مسئولیت‌های خانوادگی اش پس از مرگ شود.

این واقعه و حدیث غدیر در کتاب های شیعه و بسیاری کتاب های اهل سنت نقل شده است. اولین منبع تاریخی که به این کتاب اشاره می کند یعقوبی مورخ شیعه در نیمه دوم قرن سوم هجری است و اولین آثار ادبی قابل تاریخ گذاری، مجموعه اشعاری از نویسندگان شیعه در قرن دوم هجری است. از حدود قرن دوم هجری واقعه غدیر خم بعنوان دلیل نویسندگان شیعه برای اثبات برحقی علی بر جانشینی محمد آمده است.

 

 

منبع:سایت ویکیپدیا

+ نوشته شده در  چهارشنبه هجدهم آبان ۱۳۹۰ساعت 15:50  توسط محمد صالح موسی پور  |  نظر بدهید 

متن عید قربان


متن تبریک عید قربان

عید قربان Eid-Ghourban

با تبریک پیشاپیش عید قربان به همه مسلمانان جهان مجموعه ای از اس ام اس های ویژه این عید مبارک را برای شما عزیران آماده نموده ایم.

همزمان با عید قربان دلت را قربانی محبت ،عشق ،صمیمیت و مهربانی من کن .
———–

عید قربان مبارک – تبریک عید قربان

———–
همیشه آرزو داشتم جگرتو بخورم و الان خیلی خوشحالم. چون فردا دیگه به آرزوم میرسم.
———– Sms Eyde Gorban – عید قربان مبارک ———–
این روزا خیلی مواظب خودت باش
, جونت در خطره, ممکنه سرت رو ببرن،
این اس ام اس رو برای گوسفندای دیگه هم بفرست
, پیشاپیش عید قربان مبارک
———– عید قربان مبارک – پیامک عید قربان ———–

چند روز دیگه بیشتر زنده نیستی،
از فرصتی که داری
لذت ببر گوسفند عزیز، پیشاپیش فرا رسیدن
عید قربان رو بهت تسلیت می گم

———– اس ام اس عید قربان ———–

این دو سه روز رو رژیم بگیر تا لاغر شی که انتخابت نکنن! اینو به بقیه گله هم بگو.
عید قربان پیشاپیش مبارک
———– عید قربان مبارک – مسیج عید قربان ———–
عید قربان نزدیکه، این جماعت براشون گاو و گوسفند فرقی نمی کنه… نگرانتم!
———– عید قربان مبارک – Sms عید قربان ———–
عید قربان نزدیک است تا می تونی علف بخور قیمتت بره بالا
———– عید قربان مبارک – تبریک عید قربان ———–
عید قربون پارسال که در رفتی امسال چیکار می خوای بکنی؟
———– عید قربان مبارک – عید سعید قربان ———–
اگر زنده ای sms بده (طرح آمار گیری از بازماندگان عید قربان)
———– عید قربان مبارک – اس ام اس جدید ———–
به حرمت آفریده شدن اولین گوسفنده آسمانی که جان حضرت اسماعیل را نجات داد ۷ مرتبه با صدای بلند بگو بع بع
———– عید قربان مبارک – پیامک جدید ———–
عید سعید قربان لغو شد ! ( ستاد روحیه دهی به گوسفندان )

متن تبریک عید قربان

بهت تبریک میگم ، کاری که تو کردی واقعا شاهکار بود .خیلی حرفه ای هستی، هیچکی فکرشو نمیکرد بتونی دیروز از زیر تیغ فرار کنی تو باعث افتخار بقیه گوسفندایی!
———– عید قربان مبارک – Sms جدید ———–
عید قربان ، پر شکوهترین ایثار و زیباترین جلوه ی تعبد در برابر خالق یکتا بر شما مبارک
———– عید قربان مبارک – پیغام تبریک عید فطر ———–
عید سعید «قربان»، جشن «تقرب» عاشقان حق مبارک!!!
———– Sms Eyde Gorban – عید قربان مبارک ———–
روز اوج بندگی و تجلی ایثار ابراهیمی مبارک.
عید اضحی رسم و آئین خلیل آزرست بعد آن ،عید غدیر، روز ولای حیدر است عید قربان و پیشاپیش عید سعید غدیر مبارک
———– Sms Eyde Gorban – عید قربان مبارک ———–
نام نویسی جهت اعزام فوری به حج تمتع امسال شروع شده است جهت اقدام به دفتر تهیه و توزیع چهار پایان جهت ذبح در عید قربان اقدام فرمائید !!!
———– عید قربان مبارک – اس ام اس جدید ———–
عید سعید قربان ، جشن «تقرب» عاشقان حق مبارک.
———– عید قربان مبارک – پیامک عید قربان ———–
یک شاخه گل سپید تقدیم تو باد .. رقصیدن برگ بید تقدیم تو باد .. تنها دل تنگیست سرمایه ی من .. آن هم شب پاک عید تقدیم تو باد .. عید مبارک
———–

>>
عید اضحی رسم و آئین خلیل آزرست بعد آن ،عید غدیر، روز ولای حیدر است عید قربان و پیشاپیش عید سعید غدیر مبارک . . .
>>

>>
عید سعید «قربان» ، جشن «تقرب» عاشقان حق مبارک
>>

>>
نگارا عید قربان است قربانت شوم یا نه ؟ / نگفتی یک دمی آیا که مهمانت شوم یانه ؟ برای طوف کویت جامه احرام بر بستم / گدای دوره گرد گوشه خوانت شوم یانه ؟
>>

>>
عید قربان گرچه آیین خلیل آزر است / ملت اسلام را امروز زیب و زیور است حبّذا عیدى که سرخ از خون قربانى او / گونه اسلام و روى ملت پیغمبر است . . .
>>
>>
بگذر از فرزند و جان و مال خویش / تا خلیل اللّه ِ دورانت کنند سَر بِنه بر کف، برو در کوی دوست / تا چو اسماعیل، قربانت کنند . . .
>>

>>
مبارک باد عید قربان ، نماد بزرگ ترین جشن رهایى انسان از وسوسه هاى ابلیس . . .
>>

>>
عید قربان، عید سربلند بیرون آمدن از امتحان عبودیت است . . .
>>
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
عید قربان مبارک
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

>>
و ابراهیم، اسماعیلش را قربانی کرد… و حسین، اکبرش و اصغرش و قاسمش و عباسش و همه چیزش را … عید قربان مبارک.
>>
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
عید قربان مبارک
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

>>
عید است بیا بخانه ام قهر مباش / مغرور ترین دختر این شهر مباش قربان تو گردم همگی میخندند / عیدانه بده و تلخ چون زهر مباش . . .
>>
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
عید قربان مبارک
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

>>
عید شرافت بنى آدم است و کرامت انسانى اش جشن رها شدن از قید پدرانى است که جان فرزند خویش را نذر قربان گاه ها مى کردند . . .
>>
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
عید قربان مبارک
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

>>
بالاترین نقطه اى است که اوج مقام بشر تعیین مى شود و تا ابد، درجه ایمان با همان نقطه سنجیده مى گردد . . .
>>
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
عید قربان مبارک
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

>
عید قربان، عید فداکارى، ایثار، قربانى، اخلاص و عشق و بندگى، مبارک باد . . .
>>

پیام برای تبریک عید قربان

>>
جلوه‌گاه تعبد و تسلیم ابراهیمیان حنیف است و فصل قرب مسلمانان به خداوند در سایه عبودیت . . .
>>

>>
عید قربان، یعنى فدا کردن همه «عزیزها» در آستان «عزیزترین» و گذشتن از همه وابستگى ها به عشق مهربان ترین . .

>>
خوشا «ذی‌الحجه» روز عید قربان / شروع داستان عشق و ایمان خواهی که تو را کعبه کند استقبال / مایی و منی را به منا قربان کن
>>
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
عید قربان مبارک
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

>>
حلول تازه داده فیض سبحان / چه زیبا منجلی شد «عید قربان» . .

>>
ز اسماعیل جان تا نگذری مانند ابراهیم / به کعبه رفتنت تنها نماید شاد شیطان را کسی کو روز قربان، غیر خود را می کند قربان / نفهمیده است هرگز معنی و مفهوم قربان را . . .
>>
ویژه عید قربان ،سری جدید اس ام اس های عید قربان

>>
عید قربان با نماز و عبادتش، با ذکر و دعایش، با قربانى و صدقات و احسانش بسترى براى جارى ساختن مفهوم عبودیت و بندگى است . . .
>>

جملات زیبا برای تبریک عید قربان

عید اضحی رسم و آئین خلیل آزرست / بعد آن ،عید غدیر، روز ولای حیدر است عید قربان و پیشاپیش عید سعید غدیر مبارک
>>

>>
عیدقربان، جشن رهایی ازاسارت نفس وشکوفایی ایمان ویقین ،عیدسرسپردگی وبندگی عیدنزدیک شدن دلها به قرب الهی برهمه مسلمانان مبارک باد . . .
>>

>>
نزول فیض رب العالمین است / حلول «عید قربان» در زمین است
>>

>>
عید قربان عید عبادت و بندگی و عید اطاعت از قادر یکتا برشما تهنیت باد . . .
>>
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
پیامک جدید , پیامک جدید عید قربان
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

>>
عیدقربان، جشن رهیدگی از اسارت نفس و شکوفایی ایمان و یقین بر همه ابراهیمیان مبارک باد . . .
>>
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
اس ام اس ادبی عید قربان,شعر زیبا برای عید قربان
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

>>
یه پیشنهاد برات دارم ! بیا این یکی دو زوره رو به جای بع بع ، ار ار کن ! شاید شانس بیاری نفهمن !!!
>>
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
sms عید قربان جدید , sms زیبای عید قربان
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

>>
می دونی؟ میگن گوسفندا همشون آنفولانزای خوکی گرفتن تو رو خدا تو نگیری ها من یکی رو تو حساب کردم. عید قربان مارو جلو در و همسایه ضایع نکن !!!
>>
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
عید قربان مبارک – مسیج عید قربان
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

>>
عید قربان نزدیک است تا می تونی علف بخور قیمتت بره بالا !!!
>>
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
عید قربان مبارک
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

>>
عید قربون پارسال که در رفتی امسال چیکار می خوای بکنی!!؟
>>
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
عید قربان مبارک
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

>>
اگر زنده ای sms بده (طرح آمار گیری از بازماندگان عید قربان) !!
>>
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
عید قربان مبارک
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

>>
سلام خوبی؟ الان کجایی؟ راستی بهت تبریک میگم واقعا باید خوشحال باشی نه؟ کاری که تو کردی واقعا شاهکار بود خیلی خیلی حرفه ای هستی هیچکی فکرشم نمیکرد بتونی دیروز از زیر تیغ فرار کنی تو باعث افتخار بقیه گوسفندایی !!
>>
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
عید قربان مبارک – اس ام اس جدید
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

>>
این دو سه روز رو رژیم بگیر تا لاغر شی که انتخابت نکنن! اینو به بقیه گله هم بگو !!! عید قربان پیشاپیش مبارک
>>
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
عید قربان مبارک – پیامک جدید
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

>>
عید قربان نزدیکه، این جماعت براشون گاو و گوسفند فرقی نمی کنه… نگرانتم!!!
>>
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

متن تبریک عید قربان

>>
از امروز ? روز بیشتر زنده نیستی… از فرصتی که داری لذت ببر گوسفند عزیز!!! پیشاپیش فرا رسیدن عید قربان رو بهت تسلیت می گم !!!
>>
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
عید قربان مبارک – Sms جدید
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

>>
تا حالا فکرکردی اگرخدابه حضرت ابراهیم امرمی کرد به جای پسرش زنشو قربانی کنه این مراسم هرسال باچه شکوهی تکرار می شد!!؟
>>
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Sms Eyde Gorban – عید قربان مبارک
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

>>
این روزا خیلی مواظب خودت باش… جونت در خطره… ممکنه سرتو ببرن… این اس ام اس رو برای گوسفند های دیگه هم بفرست !!! پیشاپیش عید قربان مبارک
>>
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
عید قربان مبارک – اس ام اس جدید
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

>>
زودتر به دفتر تهیه و ارسال چارپایان واسه ذبح عید قربان مراجعه کن !! التماس دعا
>>
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
سری جدید و ناب اس ام اس ,عاشقانه ترین اس ام اس,پیامک ۲۰۱۰
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

>>
عید سعید قربان لغو شد . . . ( ستاد روحیه دهی به گوسفندان ) !!!
>>
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
مسیج خیلی جدید,داغترین اس ام اس,جوک و اس ام اس جدید
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

>>
همزمان با عید قربان دلت را قربانی عشق , صمیمیت و مهربانی من کن !!!
>>
روز اوج بندگی و تجلی ایثار ابراهیمی مبارک.


عید قربان


عید قربان یا گوسپندکُشان (به عربی: عید الأضحی)‏ روز دهم ماه قمری ذی الحجه، مصادف با عید قربان از گرامیترین عیدهای مسلمانان است که به یاد ابراهیم و فرزندش اسماعیل، توسط بسیاری از مسلمانان جشن گرفته می‌شود.

عید قربان را عید اضحی نیز گویند، چرا که اضحی جمع ماده ضحی به معنی ارتفاع روز و امتداد نور آفتاب است و هنگامی که خورشید بالا می آید (قبل از ظهر)، آن موقع را ضحی گویند، چنانچه در قرآن کریم آمده است: والشمس و ضحیها (قسم به خورشید و چاشتگاه آن) و چون حجاج موقع بالا آمدن آفتاب قربانی می کنند و قربانی را اضحیه یا ضحیه گویند بدین سبب روز دهم ذی الحجه را که قبل از ظهر آن، عمل قربانی انجام می شود «عید اضحی» می گویند.

عید در لغت از ماده عود؛ به معناى بازگشت است؛ لذا به روزهایى که مشکلات از قوم و جمعیتى بر طرف می شود و ‏به پیروزی‌ها و راحتی‏هاى نخستین بازگشت مى‏‌کنند، عید گفته می ‏شود. همچنین واژه قربان از ماده قرب؛ به معنای نزدیک بودن است. بر این اساس با توجه به این که شخصی که قربانی می‌کند، در نظر دارد بدین وسیله به خداوند متعال تقرب بجوید، این عمل را قربانی می‌گویند.

مراسم عید

برگزار کردن مراسم قربانی در این عید بر همه واجب نیست و تنها بر زائران کعبه در مراسم حج واجب است، اما بسیاری از مسلمانان در سراسر جهان در این روز، گوسفند، گاو یا شتری را قربانی کرده و گوشت آنرا بین همسایگان و مستمندان تقسیم می‌کنند.

حاجیان در این روز پس از به پایان رساندن مناسک حج، حیوانی را  ذبح می‌کنند و پس از قربانی آنچه بر آنان در حال احرام، حرام شده‏ بود - مانند نگاه کردن در آینه، گرفتن ناخن و شانه زدن مو -، حلال می‌گردد و با توجه به اینکه حج، یکی از عبادتهای بسیار مهم در اسلام است، توانایی به انجام رساندن آن نیز برای هر مسلمانی بسیار شادی آور است، در نتیجه، روزی که پس از انجام وظایف‏ سنگین حج، به عنوان جایزه الهی و اتمام احرام پیش می‌آید را عید می‌دانند.

همچنین در روایت‌های مکرری نقل شده که در روز عید قربان، قربانی کنید تا یتیمان و گرسنگان و بیچارگان نیز به خوراک برسند.