وبلگ  علی اکبر    ویسی

وبلگ علی اکبر ویسی

انتشارات متنوع
وبلگ  علی اکبر    ویسی

وبلگ علی اکبر ویسی

انتشارات متنوع

سیزده بدر نوزوز در تهران

تهران
گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net


گروه اینترنتی پرشیـن استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net


گروه اینترنتی پرشیـن استـار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org



اصفهان
گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org



تبریز

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتـی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org



لرستان

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشیـن استـار | www.Persian-Star.net


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org



خوزستان

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org



همدان

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشیـن استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org



گرگان

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشیـن استـار | www.Persian-Star.org



اردبیل

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


قم

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

برگرفته از سایت پرشین استار

+ نوشته شده در  پانزدهم فروردین ۱۳۹۰ساعت   توسط مسرور |  آرشیو نظرات 
 
صفحه نخست
پروفایل مدیر وبلاگ
پست الکترونیک
آرشیو 
عناوین مطالب وبلاگ
درباره وبلاگ
عشــــقی دارم پـــاکـــتر از آب زلال 
این باختن عشق مرا هست حلال 

عشـــق دگـــران بگردد از حال به حال 
عشق من و معشوق مرا نیست زوال
پیوندهای روزانه
بربال های کتاب
آرشیو پیوندهای روزانه
نوشته های پیشین
۱۳۹۵/۰۸/۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۳۰
۱۳۹۴/۱۰/۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۳۰
۱۳۹۴/۰۸/۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
۱۳۹۴/۰۴/۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
۱۳۹۳/۱۰/۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۳۰
۱۳۹۲/۱۲/۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۹
۱۳۹۲/۱۱/۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
۱۳۹۲/۱۰/۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
۱۳۹۲/۰۹/۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
۱۳۹۲/۰۸/۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
۱۳۹۲/۰۷/۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
۱۳۹۲/۰۶/۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
۱۳۹۲/۰۵/۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
۱۳۹۲/۰۴/۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۱
۱۳۹۲/۰۳/۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۱
۱۳۹۲/۰۲/۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۱
۱۳۹۲/۰۱/۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۳۱
۱۳۹۱/۱۲/۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۳۰
۱۳۹۱/۱۱/۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۳۰
۱۳۹۱/۱۰/۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۳۰
۱۳۹۱/۰۹/۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
۱۳۹۱/۰۸/۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
۱۳۹۱/۰۷/۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۳۰
۱۳۹۱/۰۶/۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۳۱
۱۳۹۱/۰۵/۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
۱۳۹۱/۰۴/۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۳۱
۱۳۹۱/۰۳/۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۱
۱۳۹۱/۰۲/۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۳۱
۱۳۹۱/۰۱/۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۱
۱۳۹۰/۱۲/۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۹
۱۳۹۰/۱۱/۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۳۰
۱۳۹۰/۱۰/۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۳۰
۱۳۹۰/۰۹/۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۳۰
۱۳۹۰/۰۸/۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۳۰
۱۳۹۰/۰۷/۱ - ۱۳۹۰/۰۷/۳۰
۱۳۹۰/۰۶/۱ - ۱۳۹۰/۰۶/۳۱
آرشیو
آرشیو موضوعی
گل وطبیعت
دریا و اقیانوس و رودها
ماشین
خانه و کاخ ها
زمین و فضا
عکس های دیدنی
عکس های تاریخی
آبشار
عکس های مذهبی
بناهای تاریخی
طبیعت
حیوانات.پرندگان.حشرات.آبزیان
خوراکی ها
دانستنی ها
تصاویر متحرک
پیوندها
موسیقی
ترجمه متن انگلیسی و فارسی
گنجینه واژگان پارسی
ادب و اندیشه absar
بربال های کتاب
 

 RSS 

POWERED BY
BLOGFA.COM


آداب خاص مردم لرستان در نوروز/سبزه کاری تا سیزده به در


رئیس کانون آیین سنتی لرستان گفت:‌ آداب و رسوم نوروز در کل کشور یک ریشه دارد ولی به تبع در هر منطقه ای به فراخور نوع زندگی مردم آیین نوروزی متمایزی بوده است.

کد خبر: ۱۱۰۳۳
تاریخ انتشار: شنبه ۱ فروردین ۱۳۹۴ ساعت ۰۶:۰۲

به گزارش خبرافلاک،بهزاد پاکدل؛رئیس کانون آیین سنتی لرستان در رابطه با آداب خاص مردم لرستان در نوروز گفت:‌ آداب و رسوم نوروز در کل کشور یک ریشه دارد ولی به تبع در هر منطقه ای به فراخور ادبیات، ‌موقعیت جغرافیایی،‌ خلق وخوی رفتاری و نوع زندگی مردم آیین نوروزی متمایزی بوده است.

 وی افزود:‌ در گذشته آیین های نوروزی مردم لرستان از اوایل اسفند شروع می شد وچون مردم استان برای آب حرمت وارزش ویژه ای قائل بودند پنجم اسفند قبل از دست زدن به هر کاری کنار رود، چشمه و ‌جویباری می رفتند تا یک سری آیین انجام دهند.

 پاکدل گفت: مردم لرستان با رفتن به کنار جویبار ‌لباس های خود را می شستند اما زیبایی این آیین آنجایی است که مردم از یک اسفند تا فروردین اجازه نمی دادند طهارت و پاکیزگی آب از بین برود که البته این آیین امروزه به دست فراموشی سپرده شده است.

رئیس کانون آیین سنتی لرستان در رابطه با سبزه کاری گفت: مردم لرستان حدود 15 روز قبل از عید نوروز با کاشتن سبزه به نماد حیات، باروری، زایش سبزینگی را به خانه شان دعوت می کنند.

 پاکدل به آداب گردگیری نوروز در لرستان اشاره کرد و یادآورشد: مردم لرستان در ایام گذشته پنجم اسفند قبل از شروع گَردیله‌ (گردگیری منزل) کاسه ای آب به همراه آینه وچراغی در خانه می گذاشتند و بعد شروع به گرفتن گردگیری می کردند؛ البته آب آن کاسه هر روز به نیت طهارت و پاکی عوض می شد.

رئیس کانون آیین سنتی لرستان در رابطه با چهارشنبه سوری گفت:برخی تصور می کنند چهارشنبه سوری مربوط به قبل از اسلام است در حالی که این طور نیست واین روز با ظهور اسلام پدید آمد.

 وی افزود: با توجه به اینکه در تاریخ وتقویم روز شمار قبل از اسلام خبری از ایام هفته‌ (شنبه، یکشنبه..)‌ نبود و روزها فقط بر اساس ماه حساب می شد،‌ آیین چهارشنبه سوری با ظهور اسلام در ایران پدید آمد.

 پاکدل گفت: مردم در گذشته چهارشنبه را نحس می دانستند و به خاطر برطرف کردن نحسی آن چهارشنبه آخر سال روی پشت بام خانه آتش روشن کرده واز سر آن می پریدند واین روز را جشن می گرفتند.

 وی  به مراسم جمعه آخر سال در لرستان اشاره کرد و افزود: مردم لرستان مانند سایر اقوام جمعه آخر سال را متعلق به مردگان و اسیران خاک می دانند ودراین روز برای قرائت فاتحه به قبرستان می روندعصر یک روز پیش از شب عید را در خرم آباد (الفه ) گفته می شود این شب نیز مانند شب جمعه آخر سال با درست کردن حلوا برای مردگان فاتحه می خوانند.

رئیس کانون آیین سنتی لرستان گفت: مردم لرستان برای جمعه آخر سال در آیینی به نام الفه با درست کردن حلوا برای درگذشتگان فاتحه می خوانند.

 پاکدل بیان کرد: یکی از آداب ورسوم های جمعه آخر سال نزد مردم خرم آباد این بود که زنان در پنج شنبه آخر سال زودتر مردان از قبرستان برمی گشتند ومشغول درست کردن حلوا می شدند، سپس مردان آبادی به طور دسته جمعی به در خانه اهالی روستا می رفتند و با خواندن ابیاتی صاحب خانه را از آمدنشان مطلع می کردند.

وی افزود: وقتی مردان آبادی با اجازه صاحب خانه داخل می رفتند زن صاحب خانه حلوا زیادی با روغن حیوانی درست می کرد و مردان پس خوردن قاشقی از آن فاتحه ای برای اموات آن خانه می خواندند و با خواندن ابیاتی آن خانه را به مقصد خانه بعدی ترک می کردند.

وی  با اشاره به آداب چیدن سفره هفت سین در لرستان،تصریح کرد:‌ درایام گذشته مردم لرستان برای سفره هفت سین اهمیت ویژه ای قائل بودند به طوری که مردم هفت سین خود را برای بقاء بر سر هفت ستون قرار می دادند؛ عدد هفت برای مردم قداست داشت وسفره هفت سین را تا روز سیزده به در نگه می داشتند.

رئیس کانون آیین سنتی لرستان در رابطه با میرنوروزخوانی گفت: میر نوروز شخصیت باسوادی بود که داخل آبادی کوچه به کوچه می گشت و با خواندن ابیاتی خبر آمدن عید نوروز را به مردم می داد و میر نوروز خوانی می کرد.

 وی افزود: با توجه به اینکه در زمان های گذشته خبری از تقویم، رادیو یا تلویزیونی نبود گاهی مردم یادشان می رفت که دقیق چه روزی نوروز است بنابراین میر نوروز با آمدنش حکایت گر نوروز بود.

 پاکدل بیان کرد: میر نوروز برای مردم عزیز بود و وقتی خبر آمدن عید را در کوچه ها سر می داد مردم هر کدام به سهم خود به عنوان عیدی یک کاسه گندم، پول یا تخم مرغ به او هدیه می دادند.

 وی به مراسم لحظه تحویل سال اشاره کرد و اظهار داشت: در گذشته مردم لرستان اعتقاد داشتند که لحظه تحویل سال در خانه باید باز باشد چون باور داشتند که در لحظه سال تحویل باوُ(بزرگ) نوروز می آید پس اگر برف هم می بارید نباید در بسته می بود.

رئیس کانون آیین سنتی لرستان افزود: مردم باور داشتند که اگر در بسته باشد باوُ نوروز به خانه وارد نمی شود وخیر، برکت وسال نو را به خانه نمی آورد.

 وی بیان کرد: یکی دیگر از آداب و رسوم های لحظه سال تحویل مردم این بود که همه افراد خانواده لحظه سال تحویل می بایست دور سفره هفت سین جمع باشند چون باور داشتند که باوُ نوروز سلامت و برکت سفره را به تعداد افراد دور آن سفر می داد.

 پاکدل به سیزده به در لرستان اشاره کرد و گفت: در ایام گذشته مردم لُر میانه خوبی با روز سیزده به در نداشتند وروز چهارده به در به طبیعت می رفتند ولی امروزه با ملی شدن این آیین لرستانی ها نیز روز سیزدهم به دامان طبیعت می روند.

 انتهای پیام/

آداب و رسوم مردم لرستان در 13 فروردین، روز طبیعت

آداب و رسوم مردم لرستان در 13 فروردین، روز طبیعت

0

خرم آباد – مردم استان لرستان همگام با دیگر نقاط کشور آیین ویژه‌ای برای سیزدهمین روز تعطیلات نوروز به عنوان روز طبیعت و در اصطلاح محلی و منطقه ای ‘سیزده بدر’ دارند که هرساله با شکوه خاصی در نقاط مختلف استان برگزار می‌شود.

به گزارش ایرنا، مردم استان لرستان معتقدند روز سیزدهم نوروز، روز حضور در طبیعت است و کسی نباید در خانه بماند و همه مردم از همان ساعات اولیه صبح راهی دامان طبیعت می‌شوند.

مردم این دیار در 13 فروردین و پس از برگزاری آیین‌های سنتی دید و بازدید و عید دیدنی های معمول در ایام تعطیلات نوروزی، روز سیزده بدر را روز انس با طبیعت می‌دانند و به همراه اقوام و آشنایان به مناطق تفریحی و سرسبز استان سفر می کنند تا سیزدهمین روز سال را در این مناطق سپری نمایند.

لرستانی ها در این روز سبزه‌های خود را برای دور کردن درد و بلا با خود به دامان طبیعت می‌برند، یکی از آیین‌های ویژه مردم لرستان گره زدن سبزه به نیت‌ خاص می‌باشد به طوری که هر فردی با نیت و آرزو سبزه را گره زده و در دامان طبیعت رها می‌کند.

مردم استان لرستان معتقدند که گره زدن سبزه آن هم ‎ 13گره در یک سبزه یا گره‌زدن ‎ 13سبزه با هم باعث دور شدن درد و بلا از خانواده‌ها تا سال آینده می‌شود.

بسیاری از خانواده‌ها در استان لرستان نیز به علت برخی خرافات این روز را خوش یمن نمی‌دانند و به همین منظور از منزل خود خارج شده و راهی دامان طبیعت می‌شوند.

دراین روز بانوان نیز در دامان طبیعت در کنار طبیعت بکر و زیبای لرستان غذاهای گوناگون می‌پزند.

سنت سیزده بدر از گذشته دور در استان لرستان مرسوم بوده و مردم قبل از فرارسیدن ایام تعطیلات نوروزی نسبت به کاشت سبزه برای سفره هفت سین اقدام می‌کنند تا در روز سیزدهم نوروز آن را در دامان طبیعت رها کنند.

هرساله روز پایانی سال تعطیلات نوروزی، مناطق دیدنی و طبیعت سرسبز استان لرستان شاهد حضور بسیاری از مردم استان می‌باشد که مردم به همراه خانواده خود این روز پایانی را به خوبی و خوشی در کنار طبیعت و فضاهای سبز سپری می‌کنند.

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر 80057263

نوروز در تخت جمشید


نوروز در تخت جمشید

نوروز در تخت جمشید

هر سال که می‌گذرد، گستره و ژرفای نوروز فزونی می‌گیرد. مردمان بیشتری نوروز را  جشن می‌گیرند و کشورهای دیگری نوروز را روز ملی و رسمی خود می‌نامند. کسانی که از کشورهای جشن‌گیرندۀ نوروز یا “نوروزستان” به سراسر جهان کوچ کرده‌اند، آیین‌های نوروزی را در آن‌جا پراکنده‌اند و بسیاری از رهبران کشورهای غربی، نوروز را به این شهروندان نو و دیگرانی که نوروز را جشن می‌گیرند، شادباش می‌گویند. نوروز که نهادش بر پایۀ برابری شب و روز در بهاراست، پیشینه‌ای چندهزارساله دارد. چنان که در افسانه‌ها و به‌ویژه شاهنامه آمده، جمشید شاه نخستین کس بود که فرمان داد تا نوروز را جشن گیرند و از این رو مردمان ایران‌زمین، به‌راستی، نوروز را از آن خود می‌دانسته‌اند. اما امروز با پیوستن بسیاری از کشورها و مردمان دیگر به شادمانی‌های این جشن شکوفایی طبیعت، نوروز همانند آغاز سال نو میلادی از آن همه کسانی است که آن را جشن می‌گیرند.

هخامنشیان سه پایتخت داشتند: شوش، هگمتانه و تخت جمشید. شوش و هگمتانه به عنوان مرکز اداری و سیاسی به تناوب در زمستان و تابستان مورد استفاده قرار می‌گرفتند و تخت جمشید که از آن دو باشکوه‌تر بود، پایتخت تشریفاتی به شمار می‌آمد.

با شکوهترین آیینی که در تخت جمشید برگزار می‌شد، جشن نوروز بود که تا به امروز فراگیرترین جشن ملی ایرانیان و پارسی‌زبانان و مردمان دیگر  از غرب چین تا آلبانی است. یکی از صحنه‌هایی که در جای‌جای تخت جمشید به تصویر کشیده شده، نقش شیری است که پنجه و دندان‌های خود را در پشت یک گاو فرو برده و در حال بلعیدن اوست. در بارۀ این نقش، تعابیر گوناگونی وجود دارد. از جمله این که شیر به عنوان نماد سال نو، نماد سال کهنه، گاو را از صحنه بیرون می‌کند.

در تعبیر دیگر، چنین گفته شده که شیر نمادی از خورشید است که به صورت فلکی ثور (اردیبهشت) وارد می‌شود و می‌دانیم که این صورت فلکی از قدیم‌الایام به شکل گاو نر ترسیم شده‌است. در گاهشماری هخامنشیان – که دقت امروزی را نداشت – آغاز اعتدال بهاری مطابق با اردیبهشت بود و در این هنگام، نوروز را جشن می‌گرفتند. اگر این تعابیر درست باشد، فراوانی نقش جدال شیر وگاو در تخت جمشید، اشاره مکرری است به برگزاری جشن نوروز در این مکان.

جدا از این نقش نمادین، مهم‌ترین منبع برای پی بردن به چگونگی برگزاری جشن نوروز در تخت جمشید، سنگ‌نگاره‌ها و نقش‌برجسته‌هایی است که در بخش‌های مختلف این مجموعه به چشم می‌خورد. مهم‌تر از همه، نقش‌برجسته‌های پلکان‌های کاخ آپادانا است. ساخت این کاخ در زمان داریوش یکم آغاز شد و به روزگار پادشاهی خشایارشا پایان گرفت.

این کاخ دارای دو پلکان شمالی و شرقی است که نقش‌برجسته‌هایشان جزئیات مراسم نوروز در تخت جمشید را با دقت فراوان به تصویر می‌کشد. متأسفانه پلکان شمالی در طول هزاره‌های گذشته به وسیلۀ عوامل طبیعی و انسانی آسیب بسیار دیده، اما پلکان شرقی که از زمان آتش‌سوزی اسکند مقدونی تا سال ۱۹۳۱ میلادی زیر توده‌ای از خاک و خاکستر پنهان بوده، سالم‌تر مانده‌است. نقش‌های این پلکان و سنگ‌نگاره‌های برخی دیگر از کاخ‌ها به ما کمک می‌کنند تا نوروز تخت جمشید را در ذهن خود مجسم کنیم.

در نوروز، سربازان جاویدان با نیزه‌های بلند در دو سوی پلکان‌های آپادانا صف می‌کشیدند تا میهمانان از میان‌شان عبور کنند. تعدادی پیشخدمت نیز تازیانه‌ها، قالیچه‌ها و چهارپایۀ سلطنتی را به تالار می‌آوردند. در نقش‌برجسته‌های پلکان شرقی، پشت سر اینان، سه مهتر در حال هدایت ارابه‌های سلطنتی تصویر شده‌اند. چرخ این ارابه‌ها که ۱۲ پره دارد، این گمان را تقویت می‌کند که شاید قصدی در کار بوده و اشاره‌ای به ۱۲ ماه سال و چرخ روزگار صورت پذیرفته‌است.

میهمانان در دو گروه به نزد شاه بار می‌یافتند؛ یکی بزرگان پارسی و مادی به عنوان ملت‌های غالب و دیگری نمایندگان ۲۳ سرزمین فرمانبردار هخامنشیان. نمایندگان اینان در حالی که هر کدام هدیه‌ای را با خود آورده بودند، به حضور شاه شرفیاب می‌شدند.

برای مثال، آشوری‌ها هفت نفر بودند و ارمغان‌شان شامل چهار کاسۀ فلزی، دو پوست برۀ کوچک، شالی منگوله‌دار و یک جفت قوچ بود. گروه سه‌نفرۀ عرب‌ها نیز شتر جمازه و پارچه می‌آوردند و هدیۀ لیدیایی‌ها عبارت بود از دو گلدان زیبا با دسته‌هایی به شکل گاو بالدار، دو کاسۀ ساده، دو بازوبند و ارابه‌ای که توسط دو اسب کوچک‌اندام کشیده می‌شد. پبشاپیش هر گروه از نمایندگان، ، یک مقام پارسی یا مادی ایستاده و دست سروَر گروه را در دست خویش گرفته بود.

شاه در حالی که جامۀ پارسی با آرایه‌هایی از طلا به تن داشت، وارد کاخ آپادانا می‌شد. در یک دست او عصای سلطنتی بود و در دست دیگر، شکوفۀ نیلوفر. دو خدمتکار پشت سر او راه می‌رفتند؛ یکی‌شان چتری را بر سر شاه گرفته بود و دیگری حوله و مگس‌پران در دست داشت. بر فراز سر شاه، فرۀ ایزدی دیده می‌شد. در یک دست او حلقه بود که گویا به عهد میان یزدان و شاه اشاره داشت و با دست دیگر علامت بخشش و برکت را به شاه نشان می‌داد.

چگونگی بر تخت نشستن شاه و صحنۀ بار عام او را می‌توانیم با نگاه به دو نقش برجستۀ متعلق به خشایارشا که ابتدا در پلکان‌های کاخ آپادانا قرار داشتند و سپس به دلایل ناشناخته به ساختمان خزانه منتقل شدند، دریابیم. (امروزه یکی از این دو در تخت جمشید است و دیگری که سالم‌تر مانده، در موزۀ ملی ایران نگهداری می‌شود.)

در این نقش‌برجسته‌ها، خشایارشاه با عصایی بلند و شکوفۀ ‌نیلوفری که در دست دارد، بر تخت نشسته‌است. پشت سر او فرزندش داریوش ایستاده، دست راست خود را به نشانۀ احترام بالا برده و نماد سلطنت، یعنی نیلوفر آبی را در دست چپ گرفته‌است (او پیش از رسیدن به سلطنت به قتل رسید). پشت سر شاهزاده یک پیشخدمت ایستاده‌است و پشت سر او فردی با لباس سربازان مادی و پشت او نیز دو سرباز نیزه‌دار.

در برابر شاه یک بخورسوز قرار دارد. مردی با جامۀ مادها در برابر شاه تعظیم کرده‌است. او جلو دهان خویش را گرفته تا نفسش سبب آزار شاه نشود. این صحنه کمابیش تداعی‌کنندۀ حال و هوای  بارگاه شاه هخامنشی در نوروز و هنگام به حضور پذیرفتن بزرگان ماد و پارس و نمایندگان ملت‌های فرمانبردار است.

متن برگرفته از : جدیدآنلین                         عکس: اینترنت

پیوند در تلگرام

عکس‌خبر: مردم ایران در تکاپوی عید نوروز

چهارشنبه 25 اسفند 1395 - 17:50
ایرانیان برای عید نوروز آماده می‌شوند. (عکس از ایسنا)
ایرانیان برای عید نوروز آماده می‌شوند. (عکس از ایسنا)

با نزدیک شدن به نوروز و سال جدید بازار جان تازه‌ای به خود می‌گیرد.

یکی از سنت‌ها و رسوم متداول ایرانیان در این روزها خرید شب عید است که تبدیل به جزئی مهم از فرهنگ سال نو شده است.

مردم برای خرید لباس نو، آجیل، میوه و شیرینی و همچنین لوازم سفره هفت‌سین به خیابان‌ها می‌روند و با خرید وسایل نو به استقبال بهار و فصل جدید می‌روند.

هرچه به تحویل سال نزدیک‌تر می‌شویم جنب‌وجوش در بازار نیز بیشتر می‌شود.

در خیابان‌های مرکز تهران، پایتخت ایران، حال و هوای نوروز به‌خوبی حس می‌شود.

تصاویر زیر را خبرگزاری ایرنا از خرید شب عید در تهران ثبت کرده است:

بازار همدان نیز از این امر مستثنا نیست و مردم این شهر خود برای آغاز سال جدید و بازدیدهای نوروزی آماده می‌کنند.

تصاویر زیر را خبرگزاری ایسنا از حال و هوای عید در همدان منتشر کرده است:

 


پیوند در تلگرام