وبلگ  علی اکبر    ویسی

وبلگ علی اکبر ویسی

انتشارات متنوع
وبلگ  علی اکبر    ویسی

وبلگ علی اکبر ویسی

انتشارات متنوع

۷ نقطه فضایی روی زمین

۷ نقطه فضایی روی زمین!

شبکه خبری دیسکاوری در گزارشی به معرفی هفت نقطه عجیب و شگفت‌انگیز در کره زمین پرداخته است که محیط آن‌ها شباهتی به کره زمین نداشته و بیشتر شبیه به فضای موجود در برخی از دیگر سیارات است.

رویای سفر به فضا و دیدن سیارات دیگر موجود در جهان، ذهن بسیاری از انسان‌ها را در سراسر دنیا به خود مشغول کرده است و اگرچه امروزه بشر توانائی انجام مأموریت‌های فضایی را داشته و قادر به اعزام فضاپیماهای مختلفی به برخی از دیگر سیارات منظومه شمسی است، ولی هنوز فاصله زیادی تا امکان‌پذیر شدن سفر آسان به سایر نقاط جهان هستی وجود داشته و راه زیادی تا رسیدن به این مرحله از تکنولوژی باقی‌مانده‌است. در این گزارش به معرفی هفت نقطه از کره زمین پرداخته می‌شود که طبیعت آن‌ها شباهتی با کره زمین نداشته و بیشتر شبیه به سایر سیارات است.

7
دروازه جهنم در کشور ترکمنستان

دروازه جهنم در کشور ترکمنستان

نخستین منطقه فضایی موجود در کره زمین بر اساس گزارش دیسکاوری، دروازه جهنم در کشور ترکمنستان است. این منطقه شباهت بسیار زیادی با ستاره‌های داغ و مواد مشتعل و مذاب همیشگی آن‌ها دارد. این منطقه از نظر طبیعی دارای منابع غنی گاز طبیعی حوزه دریای کاسپین (خزر) است. داستان به وجود آمدن این دروازه جهنمی به سال ۱۹۷۱ میلادی بازمی‌گردد که تعدادی از زمین‌شناسان اتحاد جماهیر شوروی سابق در این محل غاری طبیعی و قابل دسترسی به منابع گاز زیر زمینی پیدا کردند که در حین عملیات حفاری، بخش زیادی از زمین‌های اطراف ریزش کرده و تخریب شد، بر اثر این سانحه حفره‌ای بزرگ به قطر بیش از هفتاد متر ایجاد شد که تمامی کمپ و چادرها و تجهیزات گروه کاوش را بلعیده و از این گذشته گازهای سمی با فشار نسبتاً زیادی از آن در حال خروج بود.

در آن زمان مسئولین درگیر این پروژه که عموماً متشکل از زمین‌شناسان بودند به این نتیجه رسیدند که به دلیل سمی بودن گازها و همچنین احتمال ریزش مجدد و انفجار بهتر است قید ادوات و تجهیزات خود را که در پائین حفره سقوط کرده بود زده و برای مهار گازهای سمی، آن را آتش بزنند تا پس از چند روز که گازها خارج شده و آتش خاموش شد، عملیات را ادامه دهند اما برآوردهای این زمین‌شناسان در مورد منابع گاز متصل به این حفره اشتباه بود و نه تنها پس از چند روز این گاز و شعله‌های ناشی از آن خاموش نشد بلکه هنوز پس از گذشت چند دهه این محل در حال فوران گاز و سوختن است. البته باید به این نکته نیز اشاره کنیم که آتش زدن این حفره کاری منطقی و علمی بوده زیرا فوران گاز متان و ورود آن به محیط زیست و اتمسفر بسیار زیان‌بارتر از آتش زدن آن است که تقریباً آلاینده‌های جوی کمی ایجاد می‌کند.

6
دریاچه هیلیر Lake Hillier در غرب کشور استرالیا

دریاچه هیلیر lake hillier در غرب کشور استرالیا

دومین منطقه معرفی شده در این گزارش، دریاچه هیلیر Lake Hillier در غرب کشور استرالیا است. این دریاچه بر خلاف سایر دریاچه‌های جهان دارای رنگی کاملاً صورتی است و البته این موضوع دلیلی کاملاً ساده دارد. نوع شرایط زیست‌محیطی و شور بودن آب این دریاچه سبب شده‌است تا برخی از جلبک‌های ویژه که به آب‌های شور علاقه دارند، در این دریاچه زندگی کرده و رشد کنند. رنگ این جلبک‌ها صورتی بوده و حضور گسترده این موجودات ریز در آب این منطقه موجب تغییر رنگ آب دریاچه فوق شده‌است. این جلبک‌ها عبارتند از: Dunaliella salina و pink halobacteria.

5
منطقه Salar de Uyuni در جنوب غربی کشور بولیوی

منطقه salar de uyuni در جنوب غربی کشور بولیوی

بزرگ‌ترین جلگه و فلات نمکی موجود در کره زمین؛ سب ایجاد یکی دیگر از مناطق شگفت‌انگیز در سیاره ما شده‌است که نمای آن بیشتر شبیه به سایر سیارات است. طبیعت در این منطقه، فضای بزرگ این فلات نمکی را به صورت مشبک‌های هندسی منظمی تقسیم کرده است. این منطقه Salar de Uyuni نام داشته و در جنوب غربی کشور بولیوی قرار دارد. این فلات نمکی در حدود ۹ هزار و ۸۴۱ کیلومتر مربع مساحت داشته و در فصل بارندگی، دریاچه‌ای با عمق کم در این محل تشکیل می‌شود. عمق این دریاچه در حدود ۱۵ سانتی‌متر تا ۵۰ سانتی‌متر است.

4
دریاچه پاول در آریزونا

دریاچه پاول در آریزونا

چهارمین منطقه معرفی شده در این گزارش، دریاچه پاول در آریزونا Arizona's Lake Powell است. این منطقه دارای ساختار صخره‌ای به شدت غیر عادی بوده و شبیه به سطح سایر سیاراتی است که در فیلم‌های فضایی شاهد آن هستیم. این موضوع سبب شده‌است که کارگردان‌های بسیاری از فیلم‌های فضایی از این منطقه برای فیلم‌برداری استفاده کنند که از مهم‌ترین این فیلم‌ها می‌توان به سیاره میمون‌ها Planet of the Apes اشاره کرد.

3
صحرای آتاکاما در کشور شیلی

snow comes to the atacama desert

صحرای آتاکاما Atacama desert در کشور شیلی، از دیگر مناطقی است که به اعتقاد شبکه دیسکاوری، شبیه به سایر سیارات است. این بیابان، قدیمی‌ترین بیابان موجود در کره زمین محسوب شده و احتمالاً خشک ترین منطقه جهان نیز به شمار می‌رود. به همین دلیل سازمان فضایی ناسا از این منطقه برای آزمایش تجهیزات خود برای مأموریت اکتشاف مریخ استفاده می‌کند.

2
صخره‌های Zhangye Danxia در استان گانزو

صخره‌های zhangye danxia در استان گانزو

برای دیدن یکی دیگر از مناطق طبیعی غیر عادی کره زمین باید به کشور چین رفته و صخره‌های Zhangye Danxia را که در استان گانزو Gansu قرار دارد، بازدید کرد. این صخره‌ها به هیچ منطقه دیگری از کره زمین شباهت نداشته و کاملاً غیر عادی هستند. به گفته زمین‌شناسان، این صخره‌های ساخته‌شده از سنگ ماسه، دارای مقادیر زیادی مواد معدنی هستند که در طول میلیون‌ها سال در این صخره‌ها رسوب کرده و سبب پیدایش طیف رنگ‌های متعددی در آن‌ها شده‌است.

1
دریاچه بالارد در کشور استرالیا

دریاچه بالارد در کشور استرالیا

آخرین منطقه معرفی شده در این گزارش، در کشور استرالیا قرار دارد. دریاچه بالارد Lake Ballard که یک دریاچه نمکی محسوب می‌شود، دارای سطحی یک‌دست و صاف بوده و در میانه آن یک تپه غیر عادی با ارتفاعی در حدود ۳۶ و نیم متر خودنمایی می‌کند. این موضوع سبب شد که هنرمند مجسمه‌سازی به نام آنتونی گورملی Antony Gormley اقدام به ساخت ۵۱ مجسمه از موجودات فضایی کرده و آن‌ها را در اطراف این تپه نصب کند

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.